2.2 Duurzame mobiliteit
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Zo min mogelijk overlast van verkeer
- Een betere verkeersveiligheid
- Meer duurzaam verkeer
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Door een betere doorstroming op het hoofdwegennet wordt het minder aantrekkelijk voor automobilisten om routes te rijden via leefgebieden. Op basis van een nadere analyse verwachten we dat er tot 2030 nog op een beperkt aantal plekken in leefgebieden in Oss overlast is doordat wegen meer verkeer verwerken dan waarvoor zij zijn ingericht. Op een aantal plekken leidt verkeer om andere redenen tot (geluid)overlast. We besloten hier actie te nemen.
Onze portefeuillehouder Verkeer en Vervoer vervult voor het onderwerp verkeersveiligheid de rol van initiator en aanjager als regionale ambassadeur van het programma ‘Brabant gaat voor nul verkeersdoden’. In het kader van dit programma experimenteerden we met plaatsing van een mobiele snelheidsmeter, waarmee kon worden gespaard voor een doel in de buurt, zoals een nieuw speeltuintje. Dit leidde (tijdelijk) tot minder snelheidsovertredingen. Daarnaast boden we ruimte voor oprichting van een Brabants verkeerscentrum in Oss.
We maakten een aantal fietspaden comfortabeler of bereidden de uitvoering hiervan voor en we bieden extra bewaakte fietsenstallingen aan om mensen te stimuleren meer de fiets te pakken.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We analyseerden uitkomsten van het geactualiseerde verkeersmodel.
- Met Rijkswaterstaat hebben we afgestemd over haar onderhoudsprogramma en geluidssaneringsprogramma voor de wegen A50 en A59. Rijkswaterstaat besloot te investeren in het terugdringen van geluid van het verkeer op de A50 en A59 in combinatie met onderhoud op deze wegen.
- We combineerden onderhoud en aanpassing van de Molenstraat/Raadhuislaan in een project binnen ons IUP. Het kruispunt Molenstraat/Raadhuislaan heeft een inrichting gekregen, waarin autoverkeer minder ruimte krijgt ten opzichte van langzaam verkeer.
- We hebben een onderzoek uitgevoerd naar de fietsparkeerdruk in het centrum.
- We vergrootten de capaciteit van bewaakte fietsenstallingen in het centrum met een tijdelijke fietsenstalling in het hoekpand Carmelietenstraat - De Wal. Daarnaast hielden we de tijdelijke fietsenstalling bij het Centraal Station open.
- We informeerden omwonenden en bedrijven over het besluit om een verbod voor doorgaand vrachtverkeer op de Dorpenweg uit te werken
- Samen met de provincie Noord-Brabant stemden we af (ambtelijk en bestuurlijk) over aanpak van het fietspad op de Kennedybaan vóór 2020.
- We hebben verbetering van fietspaden op Osseweg en Havenstraat in 2018 voorbereid en aanbesteed.
- Het fietspad op de Dorpenweg in Deursen-Dennenburg is verbeterd.
- We bereidden de realisatie voor van 2 fietstunnels onder de Dr. Saal van Zwanenbergsingel ter hoogte van Talentencampus en Park Zwanenberg.
- We bereidden een verbod voor op fietsen in het centrum.
- We bekeken hoe we de Verordening Duurzaamheidsleningen Oss kunnen inzetten ter ondersteuning van omwonenden van het goederenspoor, die geluidsoverlast ervaren.
- We hebben samen met de provincie Noord-Brabant een financiële bijdrage geleverd aan de verliesgevende Maasveren.
- We stemden verder af met Wijkraden CKM en Schadewijk, omwonenden en gebruikers van de Singel 1940-1945 over hun ideeën voor verbetering van deze weg. Dit leidde nog niet tot ingrepen in de openbare ruimte.
- We verstrekten opnieuw subsidie aan de wijkbus.
- We gaven advies aan Arriva voor de nieuwe dienstregeling van de lijn- en buurtbussen.
- We continueerden de overeenkomst met de provincie Noord-Brabant, waarmee we op aanvraag van bewoners gratis laadpalen kunnen aanbieden voor plaatsing in de openbare ruimte.