2.3 Schulden en armoede
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Iedereen kan meedoen door onze inkomensvoorzieningen en –regelingen en hebben daarbij extra aandacht voor kinderen
- We bereiken zoveel mogelijk kwetsbare inwoners met onze preventieactiviteiten en dienstverlening
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
De grote opgave voor ons armoedebeleid is om inwoners met een inkomen tot 120% zo veel mogelijk te bereiken. Het gebruik van onze armoedevoorzieningen is verder gegroeid, daarin hebben we veel geïnvesteerd. De bekendheid onder inwoners is verder vergroot door de inzet van onze partners in het maatschappelijk veld. De afgelopen jaren zijn onze contacten daarmee geïntensiveerd.
We hebben de mogelijkheden voor kinderen in armoede fors uitgebreid. Niet alleen door verruiming van het kindpakket, maar ook door nieuwe projecten te starten.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- 82,6% van de huishoudens met een inkomensgrens tot 120% maakt gebruik van voorzieningen in het kader van armoedebeleid. Voor de huishoudens met een uitkering voor levensonderhoud is dat 91,2%.
- We hebben situatie van mensen in armoede verder verkend door een Minima Effect Rapportage uitgevoerd door het NIBUD. De meest kwetsbare huishoudens zijn gezinnen met oudere kinderen.
- We stroomlijnen de voorzieningen flankerend armoedebeleid door het professionaliseren van de toegang en een vast aanspreekpunt binnen onze organisatie. Daarnaast zit er in alle sociale teams een consulent inkomen. Ook denken en handelen we mee in de Proeftuin Ruwaard.
- We hebben onze ondersteuning en regelingen voor kinderen in armoede verder uitgebreid door de inzet van de zogenaamde Klijnsma-gelden. We hebben het kindpakket in Meedoen is Belangrijk uitgebreid met een extra tegemoetkoming voor schoolkosten in het overgangsjaar naar het voortgezet onderwijs. Ook hebben we de tegemoetkoming voor zwemlessen omgezet in een voucher voor het behalen van een zwemdiploma A of vergelijkbaar. Daarnaast hebben we extra voorzieningen zoals een babypakket, Jeugdontbijt, tandverzorging voor kinderen en naschoolse activiteiten.
- De bewustwordingscampagne ‘Samen slimmer met geld’ is voortgezet. Ook is verder gewerkt aan preventie van schulden door tijdige signalering en aanpak met inzet van het netwerk. Daarnaast zijn jongeren een belangrijk speerpunt geweest. Daarvoor hebben we onder meer gastlessen op scholen en een goedbezochte ouderbijeenkomst Pubers en Poen georganiseerd.
- In 2018 hebben 475 inwoners zich gemeld voor schuldhulpverlening. Een deel (33%) konden we meteen helpen met informatie en advies. In totaal ontvingen we 273 nieuwe aanvragen schuldhulpverlening. Voor 254 aanvragen is een vervolgtraject ingezet. Daarnaast zijn in 2018 89 nieuwe schuldregelingen gestart. De aanmeldingen voor een minnelijke regeling zijn flink gedaald, wat inhoud dat er een flinke groep mensen met alleen het stabilisatietraject voldoende geholpen zijn. Er zijn in 2018 111 regelingen geslaagd. We zien hierin een hoog slagingspercentage en een lage uitval. Dat is dan ook echt de verdienste van het uitvoerige stabilisatietraject.
- De ondersteuning van ZZP-ers met schuldenproblematiek door onze BBZ-consulent is voortgezet. Het aantal ondersteuningsvragen neemt af, maar de problematiek wordt complexer en ondersteuningstrajecten langer. Daarnaast hebben we Over Rood ingezet om ondernemers te ondersteunen hun financiële administratie op orde te brengen.
- We financieren de voortzetting van SchuldHulpMaatje en Schuldhulpmaatje Jong als preventieve werkwijze voor schulden.
- We hebben de pilot duurzame financiële dienstverlening gestart, waarin we bekijken of gemeentelijk budgetbeheer met aanvullend de mogelijkheid tot coaching een passende ondersteuning is voor de inwoners die anders naar bewindvoering werden doorverwezen. We zijn door de rechtbank Den Bosch uitgenodigd om onze ervaringen met duurzame financiële dienstverlening te delen omdat ook de rechtbank zich aan het heroriënteren is op het beleid rondom bewindvoering.
- Het gebruik van de verwijsindex schuldhulpverlening (VISH), waarin gerechtsdeurwaarders zien of een debiteur geregistreerd staat bij schuldhulpverlening, is voorbereid.
- De landelijke Fikks app, waarvan wij de ontwikkeling door landelijke ADG dienstengroep hebben ondersteund, is, gepresenteerd aan ondernemers.