2.4 Onderwijs en onderwijshuisvesting
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We zorgen voor goede aansluiting van passend onderwijs en jeugdhulp
- We benutten onze capaciteit onderwijshuisvesting optimaal
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Ontwikkelingen voor passend onderwijs en de aansluiting op jeugdhulp is een complex proces, waar wij als gemeente actief in meedenken. Vanuit onze verantwoordelijkheid voor de BJG’s zoeken wij naar een goede aansluiting op de scholen. Ook werken we aan oplossingen voor aansluiting van jeugdhulp voor kwetsbare kinderen in de kinderopvang.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We hebben een budget Maatwerk kinderopvang gecreëerd om kinderopvang preventief in te kunnen zetten voor de gezinnen die opvang nodig hebben vanwege sociaal medische problematiek, maar niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.
- De samenwerking tussen kinderopvang, jeugdgezondheidszorg, BJG, samenwerkingsverband 30-06 en Kentalis is verder versterkt. Er is een werkkaart opgesteld waarin de route is beschreven om tot passende kinderopvang te komen. In 2019 starten we met een pilot.
- Ongeveer 87% van de peuters bezoekt een voorschoolse voorziening.
- We zijn gestart met lokale herijking van het Onderwijsachterstandenbeleid, ter voorbereiding op de een nieuwe landelijke periode per 2019. Begin 2019 ronden we dit af.
- Voor instromende niet-Nederlandstalige kinderen in de basisschoolleeftijd hebben we de aanpak met aparte taalklassen en vliegende brigades voor taalondersteuning gecontinueerd. Daarmee verbeteren we de effectiviteit van het NT2-onderwijs.
- We hebben met het voortgezet onderwijs en ROC de Internationale Schakelklas (ISK) voortgezet voor instromende niet-Nederlandstalige jongeren waaronder vluchtelingen en vergunninghouders en monitoren de ontwikkeling daarvan.
- Ook 2018 stond in het teken van samenwerking met onderwijspartners en uitbouw van de verbinding ‘jeugdhulp - passend onderwijs’. Daarbij heeft de gemeenteraad het initiatief genomen om in gesprek te gaan met de Samenwerkingsverbanden over passend onderwijs.
- De dyslexiepilot is omgezet in een permanent Dyslexieteam en organisatorisch aangehaakt bij het Samenwerkingsverband PO 30.06. Ook zijn de koers- en trajectklassen in het voortgezet onderwijs over de volle breedte van start gegaan.
- De voorziening PAST is gestart. PAST is een voorziening voor complexe en urgente casuïstiek: jongeren met zwaardere problematiek die dreigen uit te vallen uit het reguliere VO of al uitgevallen zijn. Deze voorziening is erop gericht jongeren zo snel mogelijk weer te laten re-integreren in het reguliere onderwijs. De Basisteams Jeugd & Gezin (BJG’s) en specialistische jeugdhulp worden hier dicht op georganiseerd.
- We hebben zowel met samenwerkingsverbanden PO en VO als schoolbesturen vervolgstappen gezet op weg naar een integratie van de verschillende speciaal onderwijsvoorzieningen. Dit is een meerjarenontwikkeling waarvan de uitvoering in de loop van 2019 plaats zal gaan vinden. Dit hangt mede samen met een vraag naar onderwijshuisvesting omdat het speciaal onderwijs afgelopen jaren is gegroeid.
- In 2018 is het traject rond overdracht van beheer en onderhoud van de Horizonscholen met SAAM afgerond. Er is per Horizonschool een maatwerkafspraak gemaakt en een samenwerkingsovereenkomst (SOK) uitgewerkt waarin de taken de gemeente en van de huurders in het gebouw worden vastgelegd.
- Na locatieonderzoek is duidelijk geworden dat basisschool ’t Schrijverke op de huidige locatie aan de Wassenbergstraat blijft.
- Vanwege sterke voorziene krimp door schoolbestuur Filios is besloten de dislocatie Sterrenschool op te heffen. We hebben het schoolbestuur ondersteund in uitbreiding van de locatie.
- Voor de Nicolaasschool is het traject gestart voor aankoop van locatie Schelversakker.