2.1 Taskforce Stadshart en evenementen
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We willen een aantrekkelijk centrum met veel verschillende functies en activiteiten
- We willen meer bewoners in het centrum
- We stimuleren evenementen in het centrum en in de kernen, daarbij zorgen we een goede balans tussen activiteiten en de leefbaarheid van betrokken bewoners
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
We zien volop activiteiten en nieuwe initiatieven in het centrum. Tegelijkertijd zien we ketens vertrekken en daarmee de leegstand, ook in het kerngebied toenemen. We slagen er met de genomen maatregelen nog onvoldoende in om het centrum aantrekkelijk te houden.
Het aantal woningen in het centrum is met ruim 20 toegenomen. Dat zijn deels woningen boven winkels maar ook begane grondwoningen.
We hebben moeten constateren dat er grenzen zijn aan evenementen die we stimuleren en de effecten op de leefbaarheid van de omgeving. We onderzoeken in 2019 verder hoe we hierin een goed evenwicht kunnen bereiken.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- In de visie centrumring hebben wij de ambities voor de centrumontsluitingen in beeld gebracht. We brengen een facelift aan om de verkeersfunctie meer ondergeschikt te maken aan de verblijfsfunctie. De entree van het centrum bij het Museum Jan Cunen hebben we flink opgewaardeerd in de vorm van een rotonde met een prachtig kunstwerk. De Oostwal stemmen we, in combinatie met groot onderhoud, beter af op de verblijfskwaliteit die we rond het centrum willen. We verbeteren daarmee ook de verkeersveiligheid. De kruising met de Oostwal maken we makkelijker oversteekbaar voor voetgangers vanuit de parkeergarage Bergoss.
- Deze intensieve samenwerking in de vorm van Taskforce Centrum tussen gemeente en de centrumondernemers heeft haar vruchten afgeworpen. Ook in 2018 hebben we het centrum weer veel impulsen gegeven. We richten ons op het stimuleren en faciliteren van vernieuwende activiteiten in het centrum, vernieuwend ondernemerschap en verbetering van de ruimtelijke sfeer en uitstraling. We starten weer met "De Droomwinkel" en we hebben samen met Maasmeanders en Maasboeren hard gewerkt aan een bezoekerswebsite die begin 2019 de lucht in gaat. Couleur Locale hebben we doorgezet in de Monsterstraat. Daar hebben we de inrichting sterk verbeterd. Samen met de ondernemers in die straten hebben we na de Peperstraat nu ook de welkomstbogen gerealiseerd in de Houtstraat en Kerkstraat.
- We hebben wonen boven winkels én het omzetten van winkels naar woningen op de begane grond in de zogenoemde flexibele schil van het centrum gestimuleerd. We hebben 6 aanvragen voor woningen in het centrum ontvangen. Voor het verbeteren en verfraaien van winkelpanden hebben we 3 aanvragen ontvangen in het kader van de stimuleringsregeling gevelverbetering.
- Voor de Markt van morgen hebben we de opzet van de dinsdagmarkt in 2017 sterk verbeterd en afgelopen jaar hebben we ingezet op actieve promotie van de markten met name via social media.
- We hebben bijgedragen aan initiatieven voor aantrekkelijke evenementen in het centrum en in de kernen. Diverse evenementen zijn kwalitatief verbeterd en er zijn meer evenementen georganiseerd.